در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
جهت قرار دادن بنرهای تبلیغاتی در سایت از قسمت تماس با ما اقدام نمایید و با ما در ارتباط باشید

کاخ شهرستانک

چهارشنبه ۱۳ آذر ۹۸ آثار باستانی
  • تصویر شماره کاخ شهرستانک
  • تصویر شماره کاخ شهرستانک

کاخ شهرستانک یا همان کاخ ییلاقی ناصری کاخی مربوط به دوره قاجار در سال ۱۲۹۵ هجری قمری به دستور ناصرالدین شاه در دره گل کیله شهرستانک یکی از روستاهای توابع شهرستان کرج در جاده چالوس بنا شد معمار این کاخ  آقا محمدابراهیم خان می باشد.

کاخ دارای ۱۹ اتاق در دو جبهه شمالی و شرقی است که در گذشته عملکرد خدماتی داشته. این مجموعه دو حمام داره که یکی مورد استفاده همراهان شاه بوده و دیگری به شاه اختصاص داشته است .

کاخ ناصری شامل دو بخش اندرونی و بیرونی است. حیات بیرونی آن به‌صورت مستطیل و در چهار تراز ساخته شده است. ورودی حیاط در سال‌های دور شکلی نیم‌دایره‌ای داشته و در تراز اول واقع شده بود. عمارت بیرونی نیز در تراز سوم با ابعاد ۲۴ در ۱۲ متر و در دو طبقه احداث شده بود. ولی جالب اینجا است که هم‌اکنون نشانه‌ای از طبقه دوم کاخ نیست و نباید آن را جستجو کنید! در قسمت شمال غربی و محدوده بین اندرونی و بیرونی نیز حمام خصوصی ناصرالدین‌شاه قاجار قرار داشت.

در مورد بخش اندرونی نیز باید اشاره کنیم که این بخش دارای دو حیاط در دو تراز بوده است. حیاط جنوبی این بخش دارای طول و عرض ۴۰ و ۲۶ متری بوده و شاه از آن استفاده می‌کرده است. اما حیاط شمالی که ابعاد کوچکتری داشته و طول و عرض آن ۲۴ و ۱۸ بوده است، برای اسکان خدمتگزاران کاخ ناصری ساخته شده بود. ۱۹ اتاق در دو سمت شمالی و شرقی بنا به چشم می‌خورند.

در محور کرج – چالوس، در قسمت شمال شرقی سد امیر کبیر (سد کرج)، در محل روستای دوآب جاده آسفالته ای به طول ۱۳ کیلومتر منشعب و به روستای شهرستانک منتهی می شود. پس از طی ۲ ساعت پیاده روی در کنار رودخانه و باغ های سر سبز، به محل قصر تاریخی ناصر الدین شاه خواهیم رسید.

  ثبت آگهی رایگان